Diagnoza i terapia

Diagnoza

Diagnoza w terapii SPPS prowadzona jest przez wykwalifikowanego terapeutę, który uzyskał certyfikat z prowadzenia terapii SPPS.

Terapeuta po pierwszym spotkaniu i wywiadzie wstępnym kwalifikuje pacjenta do określonej grupy dla której opracowane zostały zestawy testów diagnostycznych.

Po przeprowadzeniu diagnozy (ilość spotkań oraz czas potrzebny na diagnozę określa terapeuta indywidualnie dla każdego pacjenta), dane dzięki niej uzyskane wprowadzane zostają do Panelu SPPS, którego zadaniem jest ich weryfikacja oraz jeśli pacjent tego wymaga zaprogramowanie odpowiedniego, indywidualnie dobranego treningu terapii SPPS.

Panel SPPS to narzędzie, które dzięki specjalnie opracowanym algorytmom, na które nakłada na siebie szereg czynników między innymi takich jak: wiek, zgłaszane trudności oraz dane z diagnozy pacjenta, w automatyzowany sposób dobiera program najbardziej odpowiadający potrzebom dziecka.

Diagnoza centralnych procesów przetwarzania słuchowego za pomocą ściśle określonych służących do tego testów, ma miejsce przed każdym kolejnym poziomem terapii.  Po analizie uzyskanych przez pacjenta wyników Panel SPPS programuje kolejny poziom terapii.

 

 

 

Terapia

Terapia za pomocą SPPS składa się z kilku etapów. Terapeuta po wykonaniu określonej diagnostyki wprowadza wszystkie uzyskane wyniki do Panelu SPPS. Następnie programuje zestaw za pomocą którego pacjent będzie odbywać będzie terapię.

Terapia realizowana jest za pomocą zestawu SPPS w którego skład wchodzą: słuchawki na przewodnictwo powietrzne oraz kostne z wbudowanym mikrofonem, przystawka  SPPS modyfikująca wykorzystywane w terapii dźwięki oraz iPad przeznaczony do multimedialnych oraz psychoedukacyjnych gier.

 

 

Ile trwają i na czym polegają zajęcia?

Czas terapii to zazwyczaj 3 poziomy, każdy trwający 5 lub 15 dni. Pomiędzy poziomami ma miejsce przerwa trwająca
od 4 do 6 tygodni. W ciągu każdego dnia terapii zajęcia trwają od ok. 2 do max. 3 godzin dziennie
i składają się z 3 części:

 

 

 

 

 

Część 1. Bierny odsłuch specjalnie zmodyfikowanych za pomocą przystawki SPPS dźwięków

W trakcie tej części terapii dzieci mogą się swobodnie bawić (np. układać puzzle, klocki), rysować, malować, wykonywać różnego rodzaju prace plastyczne.

 

Część 2. Relaksacja.

Relaksacja to czas na odprężenie i próbę wejścia dziecka w różnego rodzaju techniki relaksacyjne.

Część 3. Gry multimedialne oraz psychoedukacyjne.

W tej części terapii wykorzystywany jest iPad, na którym dzieci mają za zadanie grać w specjalnie opracowane gry terapeutyczne.

 

Dodatkowo: praca z mikrofonem w czasie 3 poziomu terapii.

Na ostatnim 3 poziomie terapii SPPS, w jej pierwszej części, mają aktywne fazy podczas których wykorzystują wbudowany
w słuchawki mikrofon.

 

Terapia SPPS dostępna jest w dwóch formach:

  • stacjonarnej,
  • zdalnej.

Terapię SPPS można odbywać w placówce terapeutycznej lub w domu pacjenta. Istnieje szereg czynników na to wpływających,
od możliwości pacjenta, poprzez jego indywidualne potrzeby, aż po aspekt ekonomiczno-organizacyjny, dzięki któremu pacjenci np. wypożyczający sprzęt do domu nie musza codziennie przyjeżdżać na zajęcia do ośrodka.

SPPS W FORMIE ZDALNEJ –przeprowadzana może być m.in. w domu pacjenta. Rodzice/opiekunowie dziecka zostają przeszkoleni przez terapeutę jak pracować w domu z SPPS.

Zalety prowadzenia SPPS w formie zdalnej:

  • brak konieczności przyjeżdżania na terapię do ośrodka;
  • zmniejszenie kosztów związanych z korzystaniem z terapii;
  • elastyczne godziny prowadzenia terapii SPPS;
  • komfort i poczucie bezpieczeństwa pacjenta.

SPPS-terapia

SPPS W FORMIE STACJONARNEJ – przeprowadzana może być w ośrodku do którego pacjenci przyjeżdżają na codzienne zajęcia.

Zalety prowadzenia SPPS w formie stacjonarnej:

  • kontakt z rówieśnikami (możliwość prowadzenia terapii SPPS w formie grupowej);
  • możliwość codziennego, osobistego kontaktu z terapeutą;
  • większe poczucie kontroli oraz pewności wykonania wszystkich elementów terapii (czasem niektórym rodzicom ciężko jest
    w domu zachęcić dziecko do odbycia treningów, a gdy przyjeżdżają do ośrodka na zajęcia, dzieci często nie protestują)

SPPS-terapia2