Relacja z konferencji: CAPD bez tajemnic. Diagnoza i terapia zaburzeń centralnego przetwarzania słuchowego u dzieci i młodzieży

3 czerwca 2017 roku w Katowicach odbyła się naukowo-szkoleniowa konferencja poświęcona w całości tematyce zaburzeń centralnego przetwarzania słuchowego, zatytułowana: „CAPD bez tajemnic. Diagnoza i terapia zaburzeń centralnego przetwarzania słuchowego u dzieci i młodzieży”. Spotkanie zostało zorganizowane przez Śląskie Centrum Słuchu i Mowy „Medincus” w Katowicach, przy wsparciu Instytutu Narządów Zmysłów, Światowego Centrum Słuchu oraz Towarzystwa Otorynolaryngologów, Foniatrów i Audiologów Polskich.

Wydarzenie objął Honorowym Patronatem Marszałek Województwa Śląskiego, dzięki czemu spotkanie odbyło się w historycznej Sali Sejmu Śląskiego w budynku Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach.

Wśród 130 uczestników znaleźli się logopedzi, nauczyciele i pedagodzy, nie zabrakło również lekarzy i  techników medycznych, zainteresowanych wymianą doświadczeń pomiędzy środowiskiem medycznym i prowadzącym terapię logopedyczną dzieci i młodzieży z CAPD.

W trakcie konferencji swoje wykłady wygłosili: dr hab. n. med. mgr zarz.  Piotr H. Skarżyński, Dyrektor Instytutu Narządów Zmysłów w Kajetanach oraz mgr Natalia Czajka, pedagog specjalny, terapeuta, reprezentująca Światowe Centrum Słuchu w Kajetanach. W gronie prelegentów byli także przedstawiciele Śląskiego Centrum Słuchu i Mowy MEDINCUS: dr n. med. Irena Urban (kierownik filii) oraz mgr Ewa Kwaśniok, mgr Magdalena Ławecka, dr n. hum. Natalia Moćko, Iwona Rowińska, mgr Elżbieta Kwietniowska-Strozik i mgr Iwona Biskup.

Plan wystąpień zakładał zaprezentowanie wielu aspektów pracy specjalistów zajmujących się tematyką CAPD. Słuchaczom zostały przedstawione zagadnienia: etiologii zaburzeń, celowości prowadzenia badań przesiewowych, a także przygotowania pacjenta do testów diagnostycznych w kierunku CAPD oraz praktyczne wytłumaczenie istoty poszczególnych prób. Niezwykle istotne były również: wskazanie autorskiego narzędzia stymulacji – Stymulatora Polimodalnej Percepcji Sensorycznej (SPPS), jak i szczegółowy opis planowania koniecznych dla procesu terapii treningów słuchowych, jakie powinni konstruować logopedzi i pedagodzy w pracy z uczniem, zdiagnozowanym jako dziecko, u którego występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego.

Uczestnicy z wielkim zaangażowaniem włączyli się w część warsztatową, pragnąc uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Słowa uznania, padające w czasie trwania konferencji oraz wyrażone w ankietach, jakie wypełniali przybyli słuchacze, najlepiej świadczą o poziomie merytorycznym wydarzenia. Pokazało to, że tego typu spotkania powinny odbywać się cyklicznie, aby możliwe stało się upowszechnienie rzetelnej wiedzy środowiska praktyków w zakresie diagnozy i terapii CAPD.